Politici zetten zich in voor gezonde voedselomgeving

De Verenigde Naties heeft 2021 uitgeroepen tot International Year of Fruit and Vegetables, een jaar waarin wereldwijd extra aandacht is voor het belang van gezonde, duurzame voeding voor iedereen. Vandaag, op wereldgezondheidsdag, trappen Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) en Food Cabinet in het kader van dit VN-jaar de campagne ‘Geef kleur door’ af. Het doel van de campagne is om de komende 6 maanden door heel Nederland te trekken en onze omgeving letterlijk meer kleur te geven met groenten en fruit. Want ruim 80% van de Nederlanders eet niet genoeg groenten en fruit (bron: RIVM) en met deze cijfers bungelen we onderaan in Europa en is verbetering noodzakelijk. Vanmorgen heeft Nadia Zerouali, ambassadeur ‘Geef kleur door’, een groente- en fruitpakket aangeboden aan Peter Valstar (VVD), Laura Bromet (GroenLinks), Tjeerd de Groot (D66) en Joris Thijssen (PvdA) als startsein van de campagne. Hiermee lobbyen de initiatiefnemers van de campagne voor een gezondere voedselomgeving. Daarnaast bieden de initiatiefnemers maandenlang in de publieke ruimte een groot aanbod van verse groenten en fruit aan. De start van de campagne is een startsein: initiatieven worden opgeroepen zich aan te melden en mee te werken aan het ‘inkleuren’ van Nederland.

Slechtste jongetje van de Europese klas
Terwijl Nederland in de absolute top staat als het aankomt op het produceren en verhandelen van groenten en fruit, bungelen we ergens onderaan in Europa als het aankomt op de consumptie ervan. Ruim 80% van de Nederlanders eet namelijk niet genoeg groenten en fruit. Veel Nederlanders zouden hier graag iets aan willen doen, maar slagen er niet in. Onderzoek heeft uitgewezen dat onze voedselomgeving een belangrijke rol kan spelen in het maken van gezonde keuzes (Bron: Voedingscentrum). Daarom grijpen NAGF en Food Cabinet dit Internationaal VN-jaar van Groenten en Fruit aan om Nederlanders te helpen gezonder te eten én om bedrijven en instellingen aan te sporen om de voedselomgeving meer kleur te geven met groenten en fruit. In 2020 was er al een stijging van 4% in de consumptie van groenten en fruit te zien, dus nu is het juiste moment om deze stijging door te zetten (bron: GroentenFruit Huis). Gezonde voeding speelt bovendien een belangrijke rol in de  preventie van ziektes. “Wat we geleerd hebben van Covid19 is hoe belangrijk gezond leven is. En daar hoort ook goed en gezond eten bij. In het ziekenhuis zien we veel mensen met overgewicht en suikerziekte. Genoeg groente en fruit eten is daarom zo belangrijk. Uiteindelijk kun je daarmee voorkomen dat je ernstig ziek wordt. En die Covidkilo’s moeten er ook weer af,” aldus Diederik Gommers, sinds de uitbraak van het coronavirus de bekendste intensivist van Nederland en lid van het Outbreak Management Team.

Politiek geeft kleur door
Bij de aftrap van de ‘Geef kleur door’ campagne vandaag roepen het NAGF en Food Cabinet kamerleden op om zich in te zetten voor een gezondere voedselomgeving. De politiek bepaalt namelijk veel over ons voedsel: van suikertaks tot regels voor kindermarketing Vanochtend namen Peter Valstar (VVD), Tjeerd de Groot (D66) Laura Bromet (GroenLinks) en Joris Thijssen (PvdA) een groente- en fruitpakket in ontvangst. Peter Valstar: “Meer groenten en fruit in onze voedselomgeving is belangrijk want als groenten en fruit in het zicht ligt dan gaan mensen het vanzelf meer eten en zeker in deze coronatijd is wel gebleken dat gezond eten van belang is. 250 gram groenten en 200 gram fruit per dag, ik kom daar zelf ook niet altijd aan toe. Het is altijd verleidelijker als er ergens een kast staat me chips en chocolade. Ik ga het thuis ook zeker weten meer in het zich leggen en de politiek kan daar natuurlijk ook iets in betekenen.” De aftrap van de campagne valt samen met de publicatie van een rapport van de adviesraad. Hierin wordt ook aangedrongen dat de overheid meer moet doen om gezonde keuzes te bevorderen. Bijvoorbeeld door het invoeren van een suikertaks en het verlagen van de BTW op groenten en fruit. Alle seinen staan dus op het geven van meer kleur aan Nederland.

Ambities ‘Geef kleur door’
Met de campagne wordt Nederland opgeroepen om initiatieven te starten om groenten en fruit beter beschikbaar te maken. Zo willen het NAGF en Food Cabinet in de publieke ruimte de welbekende automaten vol met zoete, zoute en vette producten vervangen door een groot aanbod groenten en fruit. Ook wordt er ingezet op kleine duwtjes in de supermarkt om de consumptie te vergroten, waarvan het NAGF met een test heeft gezien dat dit écht werkt. Van sportkantine tot ziekenhuis en van schoolpauze tot vergadering – de initiatiefnemers van ‘Geef kleur door’ zetten zich in om onze voedselomgeving gezond te kleuren.