© Twycer / www.twycer.nl

Van grote tot kleine verhalen: ‘s werelds eerste eetbare bushalte maakte veel los.

Wanneer is een actie voor een gezondere voedselomgeving geslaagd? Als die het nieuws haalt op tv, de radio en in de dagbladen? Dat is zeker gelukt met ‘s werelds eerste eetbare bushalte. Van QMusic tot het NOS-journaal en van de Volkskrant tot het AD, heel Nederland werd getrakteerd op het nieuws over een bushalte vol groenten en fruit: eindelijk gezonde reclame tussen al dat ongezonde aanbod. En dat is geweldig, want aandacht van een breed publiek is onmisbaar om de politiek en bedrijven in beweging te krijgen om onze omgeving gezonder te kleuren. Maar de grootste waarde van de actie zat in de reacties van de mensen die langs kwamen

“Dit is wel de meest originele reclame die we zijn tegengekomen. En de lekkerste!”

Na zes dagen kleur doorgeven in hartje Breda, zagen we de mooiste voorbeelden van de noodzaak om groenten en fruit beter beschikbaar en zichtbaar te maken. Een kleine greep uit alle mooie momenten:

  • Een jongen die op bezoek ging bij zijn demente moeder: “Van de paprika’s heb ik een lekkere tonijnsalade gemaakt, mijn moeder heeft gesmikkeld.”
  • Een groep vriendinnen in een tussenuur: “We gingen eigenlijk naar de Mac… maar dit is goedkoper en gezonder!”
  • Drie vriendinnen die speciaal kwamen omdat ze het op het nieuws hadden gezien: “Geweldig dit, en nu nog een suikertaks en groenten en fruit goedkoper maken.”
  • Een jongen van 16 die koos voor een avocado: “ Ik neem deze mee voor mijn moeder. Ze wil graag afvallen dus dan help ik haar daar bij.”
  • Twee meisjes uit groep acht die snoeptomaatjes echt niet lekker vonden maar het wel wilden proberen… en niet wisten hoe snel ze ze weer uit moesten spugen in de prullenbak.
  • Jongens die hun lege Mac-zak nog even kwamen vullen met een gezond toetje.
  • Een hele klas van het Breda college: “Dit is wel de meest originele reclame die we zijn tegengekomen. En de lekkerste!”
  • Al die kindjes die helemaal blij werden van een komkommertje of snoeptomaat.
  • De buschauffeur die uitstapte voor een peer.
  • Heel veel mensen die wat extra’s mee wilden nemen voor een zieke buurvrouw of voor  mensen het niet breed hadden.
  • En natuurlijk de talloze bedankjes, thumbs up en zelfs een dikke knuffel.

“Dit zouden ze in heel Nederland moeten doen”

Als er een ding duidelijk geworden is in Breda, is het dat de wereld met meer groenten en fruit om ons heen niet alleen gezonder, maar ook een stuk vrolijker wordt. Een veelgehoorde reactie was dan ook of we dit niet in heel Nederland konden doen. Daarmee raken we de essentie van de ‘Geef kleur door’ campagne. We hebben niet de miljoenen van de grote ongezonde ketens om elk bushokje aan te kleden met groenten en fruit. Dus is dit een oproep aan bedrijven, politici en aan jou: kleur je omgeving met groenten en fruit. Bij jou thuis, op je werk, op school, tijdens een feestje, overal en op elk moment. Want hoe meer groenten en fruit we zien, hoe meer we ervan eten. En als we dat samen voor elkaar krijgen zijn deze actie in Breda en alle andere acties die we sinds 7 april hebben gedaan helemaal geslaagd.

Fotografie header: Twycer